منوی دسته بندی

آی توپی پوزیشنر متسو

شهباز صنعت خرید و فروش انواع ای تو پی پوزیشنر متسو - ای توپی پوزیشنر سامسون و...

شهباز صنعت خرید و فروش انواع آی توپی پوزیشنر متسو – آی توپی پوزیشنر NELES مدل ND9000 – VG9000

پوزیشنر چیست؟

آی توپی پوزیشنر متسو: تجهیز ابزار دقیقی است که برای منظم کردن فشار هوای ورودی به ACTUATOR کنترل ولو و برآیند تنظیم اندازه دقیق حجم سیال عبوری از شیر تا رسیدن به میزان مورد نظر استفاده می گردد.

پروسه کنترل فلوی عبوری توسط کنترل ولو به این سان است که فرمان کنترلی با توجه بهSET POINT مورد نظر (یا به صورت دستی)، به پوزیشنر نصب شده روی کنترل ولو اجرا می گردد که منجر به تغییر موقعیت STEM کنترل ولو می شود (باز یا بسته شدن)، با توجه به جایگاه حال حاضر (بعد از اعمال فرمان)، پوزیشنر یک سیگنال فیدبک به اتاق کنترل ارسال می کند و جایگاه جدید شیر کنترل را اعلام می کند تا کاربر اتاق کنترل یقین پیدا کند که شیر به اندازه سیگنال ارسال شده باز یا بسته شده است.

انواع پوزیشنر:

۱- پنوماتیکی

سیگنال ۳-۱۵ PSI G از اتاق کنترل به این نوع پوزیشنر ها اعمال میشود. در این صورت با توجه به سیگنال پنوماتیک دریافتی، اندازه فشار اعمالی به STEM کنترل ولو را تنظیم می کند و میزان باز و بسته بودن کنترل ولو به این صورت کنترل می گردد. بخاطر از بین رفتن سیستم های کنترلی استفاده از این قبیل در حال کاهش است. در این تجهیزات طبق معمول سه فشار سنج برای نشان دادن فشار تغذیه، فشار هوای خروجی از کنترلر و فشار هوای خروجی از پوزیشنر وجود دارد.

آنالوگ جریان به فشار (I TO P POSITIONER): در این نوع پوزیشنرها ورودی سیگنال ۲۰-۴ میلی آمپر است که به پوزیشنر اعمال میشود و مناسب با آن فشار مورد نظر هوای خروجی به عملگر شیر کنترلی اعمال می شود تا در محل مناسب قرار گرفته و فلوی عبوری تنظیم گردد.

آی توپی پوزیشنر متسو

پوزیشنر پنوماتیک، زمانی که برای حرکت در آوردن ساقه شیر نیروی به نسبت زیادی نیاز باشد باید سطح دیافراگم را بزرگتر گزینش کرد و این موضوع باعث بزرگ شدن حجم محفظه بالای دیافراگم شده و در عمل، حرکت ساقه شیر با درنگ زیاد همراه خواهد بود. برای از بین بردن این مشکل و درست عمل نمودن شیر باید در حد توانایی از علائم نیوماتیکی با جریان بیشتری استفاده کرد تا بدین صورت تغییرات فشار روی دیافراگم سریعتر انجام شود و حساسیت و سرعت عمل شیر کنترل زیاد شود عمل تقویت جریان علائم نیوماتیکی توسط پوزیشنر یا تقویت کننده انجام می گیرد.از این رو پوزیشنر یک دستگاه تقویت کننده ست که جهت بهبود عملکرد شیر کنترل همچون واسطه بین کنترل کننده و شیر کنترل نصب می شود که با گرفتن هوای کمکی از تغذیه، فشار ضروری را برای درست عمل کردن سیستم محرک آماده می کند.

تجهیزات خارجی یک پوزیشنر پنوماتیک شامل موارد زیر می باشند:

متصل شدن ورودی هوا برای سیگنال کنترلی (Instrument)، ورودی هوا تغذیه (Supply)، خروجی هوا، متصل شدن تخلیه هوا (Vent)، یک اتصال فیدبک و گیج ها. آماده سازی داخلی آن با توجه به اینکه پوزیشنر نیوماتیکی یا الکتریکی باشد متفاوت است برای مثال پوزیشنر الکتریکی داریم: شبکه الکتریکی ترانسدیوسر، خطوط هوا، ولوها، اتصالات.

موارد کاربرد آی توپی پوزیشنر متسو پنوماتیک:

جهت تناسب داشتن شرایط عمل پلاگ شیر (حرکت مکانیکی شیر) با سیگنال خروجی از کنترلر که ممکن است در پی اصطکاک، غیر خطی بودن فنر و متغیر بودن سطح موثر دیافراگم بوجود آمده باشد که در این حالت با نصب پوزیشنر می توان با بکار بردن فشار هوای کافی به سیستم محرکه باعث تسلط بر عامل های فوق شده و شیر درست عمل نماید.

۱- جاهایی که فاصله کنترلر از شیر کنترل به نسبت زیاد باشد و اگر خروجی کنترلر یک راست به شیر خودکار برود به علت مسافت زیاد بعلاوه تأخیر باعث افت فشار هوا نیز خواهیم شد که در اینجا نصب یک پوزیشنر باعث تسریع عمل و همچنین تقویت هوای روی شیر خودکار می شود.

۲- در مواردی که ضرورت داشته باشد خروجی کنترلر به بیش از یک شیر کنترل برود، که در این حالت در سر راه هر شیر کنترل یک پوزیشنر نصب می شود.

۳- در مواردی که اندازه شیر کنترل با مقدار جریان عبوری نادرست باشد و همچنین در جاهایی که حجم دیافراگم سیستم محرکه زیاد و احتیاج به هوای کافی باشد نیز کاربرد دارد.

در پوزشنر به طور معمول سه فشار سنج برای نشان دادن فشار تغذیه، فشار هوای خروجی از کنترلر و فشار هوای خروجی از پوزیشنر وجود دارد.

۲- الکتریک

پوزیشنر ولوهای الکترونیکی سیگنال الکتریکی عموما ۴ تا ۲۰ میلی آمپر را به دست می آورد. این سری پوزیشنرها کارکرد یکسانی با پوزیشنرهای پنوماتیکی دارند. اما به ازا فشار از سیگنال الکتریکی همچون ورودی استفاده می کنند.

۳- الکتروپنوماتیک

این پوزیشنر ها سیگنال جریان دریافتی را به سیگنال پنوماتیک معادل تغییر می دهند. این مدل پوزیشنر الکتروپنوماتیک هم از برق و هم از فشار در عملکرد آن استفاده می کند.

۴- دیجیتال

پوزیشنر های دیجیتال یا هوشمند از یک میکرو کنترلر برای نظم دادن جایگاه ACTUATOR شیر استفاده می کند. این نوع پوزیشنر به صورت همزمان داده ها را ذخیره و نگهداری می کند.

این نوع ها نیز شبیه نمونه های آنالوگ کار می کنند با این فرق که در این مدل سیگنال الکتریکی دیجیتال به آنالوگ تبدیل می شود.

پوزیشنرهای هوشمند بسیار دقیق اند و از فشار کمتری نسبت به پوزیشنرهای آنالوگ استفاده می کنند.

همچنین امکان شناسایی آنلاین جایگاه شیر نیز در این نوع وجود دارد.

سازندگان پوزیشنر:

بعضی از سازندگان مطرح پوزیشنر:

  • فیشر (Fisher)
  • کنترل ایر (Control Air)
  • اسپیراکس سارکو (Spirax Sarco)
  • جردن ولو (Jordan valve)
  • سامسون (Samson)
  • متسو (Siemens)
  • فلوسرو (Flowserve)
  • یوکوگاوا (Yokogawa)
  • ای بی بی (ABB)
  • جمو (GEMU)
  • اشنایدر (Schneider)
  • آرکا (ARCA)
  • متسو (Metso )
  • جی ای (GE)
  • پنت ایر (Pentair)
  • هانی ول (Honeywell)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *