منوی دسته بندی

آن / آف ولو (ON/Off)

شیرهای صنعتی

شیرهایی که جهت قطع و وصل در واحدهای صنعتی استفاده میشوند به عنوان شیرهای آن و آف شناخته میشوند. بهترین نمونه این مدل شیرها، شیرهای گاز منازل مسکونی است. این نوع ولوهای توپی تا حداکثر ۵۶ اینچ و ولوهای پروانه ای تا مدلهای بسیار بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند.

این ولوها دارای کلاس نشتی حداقل ۷ است تا حداقل میزان نشتی در هنگام بسته شدن اتفاق بیافتد. از آنجاییکه این نوع ولوها در کمترین اختلاف فشار کار مینمایند، محاسبات به منظور یافتن ضریب ولو در این مدلها معنی ندارد و یا به بیان مناسب تر، سایزینگ برای آنها انجام نمیگردد. اندازه این نوع شیرها متناسب و برابر با خط فرآیندی آن خواهد بود، یعنی چنانچه سایز خط ۶ اینچ باشد، سایز شیر نیز به همان اندازه یعنی ۶ اینچ خواهد بود.

شیرهای قطع و وصل

کلاس تحمل پذیری فشار فلنج های ولو به منظور اتصال به خط مینیمم ۳۰۰ پوند بر اینچ مربع انتخاب می گردد. ولی برای سایزهای بزرگتر از ۶ اینچ، کلاس فلنج منتاسب تر و برابر با خود کلاس لوله در نظر گرفته شده است. این یعنی اگر خط ۱۵۰ پوند خواهند بود.

آن-آف-ولو-on-off

شیرهای قطع و وصل

مسیرهایی که زمان shut down شدن سایت بایستی بسته گردند مانند خطوط ورودی و خروجی سایت، بایستی دارای ولوهای Fail close و مسیرهایی که زمان shut down شدن باید لوله ها را Depressurize شوند و سیال را به طور مثال به سمت Flare سایت هدایت کنند، به صورت Fail open فرض می گردند.

انواع شیرهای قطع و وصل

سبک‌های سوپاپ که معمولاً برای سرویس روشن/خاموش استفاده می‌شوند عبارتند از: توپ، دوشاخه، پروانه (یا دیسک)، دروازه، و گلوب.

دریچه‌های روشن/خاموش بزرگ معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که موقعیت کاملاً باز یک مسیر تقریباً بدون مانع برای عبور سیال فراهم می‌کند. دریچه های توپ، پلاگ و دروازه فقط این ویژگی را ارائه می دهند:

شیر پلاگین بسیار شبیه یک شیر توپی است، تفاوت در شکل عنصر چرخان است. به جای یک توپ کروی، دریچه پلاگین از یک مخروط کوتاه به عنوان عنصر چرخشی استفاده می کند، شکافی که از مخروط بریده شده و به عنوان گذرگاه سیال عمل می کند.

شکل مخروطی عنصر دوار شیر پلاگین به آن اجازه می دهد تا برای آب بندی استثنایی در موقعیت “بسته” (بسته) قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *