منوی دسته بندی

انتخاب سایز کنترل ولو

چگونه سایز شیر کنترل را بدست آوریم و چرا این موضوع اهمیت دارد؟

شیرهای کنترل سبک های مختلفی مانند: گلوب (globe)،توپ (ball)، پروانه (butterfly)ساخته شده اند. انتخاب شیر کنترل با توجه به نیاز ها و کاربرد آن در صنعت انجام می شود. انتخاب کنترل ولو مناسب می تواند یک فرآیند سخت باشد.

کنترل ولو نوع ball
control valve type ball
کنترل ولو نوع پروانه ای
conrtol valve type buterfiy

چرا اندازه مناسب اهمیت دارد؟

اگر شیر کوچک باشد ظرفیت عبورجریان مورد نیاز را نخواهد داشت و اگر شیر  بیش از اندازه بزرگ باشد در شرایط عملیاتی بسیار حساس خواهد بود و کوچک ترین تغییرات در موقعیت شیر باعث تغییرات قابل توجهی در جریان می شود برای همین شیر کنترل باید در اندازه مناسب برای مصرف ما باشد.

انتخاب اندازه مناسب دریچه کنترل ولو برای دستیابی به بالاترین درجه کنترل فرآیند مایع، گاز یا مایع چند فاز، ضروری است.

برای اندازه گیری دقیق کنترل ولو باید به نکات زیر توجه کنید.

اگربعد از انجام پارامترهای تنظیم حلقه، تنها در انتهای یک محدوده کنترل کار می کند و در دیگر مسیرها کار نمی کند، ویژگی جریان شیر به احتمال زیاد اشتباه است.

یک شیر کنترل (درصد برابر) باید زمانی مورد استفاده قرار گیرد که دیافرین فشار در سراسر دریچه با افزایش نرخ جریان کاهش یابد و باید در حلقه های کنترلی که درآن سود فرایند با افزایش نرخ جریان کاهش می یابد مورد استفاده قرار گیرد اگر هیچ یک از این شرایط اعمال نمی شود. استفاده از یک دریچه کنترل خطی توصیه می شود.

برای انتخاب بهترین سایز کنترل ولو، اندازه شیر کنترل باید ۲۰ تا ۸۰ درصد در حداکثر جریان مورد نیاز باز باشد و کمتر از ۲۰ درصد در حداقل جریان باز نشود (لطفا توجه داشته باشید این نکات برای تمامی شیر کنترل ها یکسان نیست)

اگر شیر خیلی کوچک باشد، فوراً آشکار می شود، زیرا نمی تواند جریان مورد نیاز را عبور دهد.

در عمل واقعی، دریچه های کم اندازه نسبتاً غیر معمول هستند. معمولاً سوپاپ خیلی بزرگ است.

یک شیر کنترل بزرگ بیش از حد لازم هزینه خواهد داشت، اما مهمتر از آن، یک شیر بزرگ بسیار حساس خواهد بود.

تغییرات کوچک در موقعیت سوپاپ باعث تغییرات زیادی در جریان می شود. این امر تنظیم دقیق جریان مورد نیاز را برای آن دشوار یا حتی غیرممکن می کند.

هر گونه چسبندگی ناشی از اصطکاک توسط دریچه بزرگ بسیار حساس تقویت می شود و دقت کنترل جریان را کاهش می دهد.

در شیر کنترل های نوع globe  معمولا یک سایز کوچکتر شیر های خطی هستند. وشیر کنترل ball، butterfly دو سایز کوچک تر از شیر کنترل هایی با حرکت خطی هستند.

کاویتاسیون

کاربردهای مایع همیشه باید از نظر کاویتاسیون ارزیابی شوند. کاویتاسیون نه تنها باعث ایجاد نویز و سطوح ارتعاش بالا می شود، بلکه می تواند منجر به آسیب بسیار سریع به قسمت های داخلی شیر و/یا لوله های پایین دست شود.

به خصوص با دریچه های دوار، پیش بینی سطوح مخرب حفره پیچیده تر از محاسبه افت فشار جریان خفه شده است.

در نتیجه جداسازی جریان و تشکیل گرداب‌ها در داخل شیر، نواحی کاهش فشار و بازیابی موضعی می‌تواند باعث ایجاد حفره‌ای مخرب در افت فشار بسیار کمتر از آن شود که منجر به خفه شدن کامل جریان می‌شود.

یکی از روش های اثبات شده برای پیش بینی آسیب کاویتاسیون در شیرهای کنترل دوار بر اساس همبستگی بین سطح فشار صوتی محاسبه شده و احتمال آسیب است.

سر و صدا

علاوه بر این واقعیت که یک شیر پر سر و صدا در سرویس مایع به احتمال زیاد میزان غیرقابل قبولی از آسیب کاویتاسیون را متحمل می شود.

سطوح بالای نویز معمولاً باعث ارتعاش می شود که می تواند به لوله ها، ابزارها و سایر تجهیزات آسیب برساند.

شیرهای کنترلی در سرویس بخار و گاز می توانند سطوح صدایی بیش از استانداردهای کارخانه را تولید کنند، حتی در افت فشار متوسط، به خصوص در اندازه های بالاتر از ۳ یا ۴ اینچ. در نتیجه، فرآیند اندازه گیری و انتخاب شیر باید همیشه شامل محاسبات نویز باشد.

برای انتخاب یک شیر کنترل متناسب با نیاز خودتان می توانید با کارشناسان شهباز صنعت تماس بگیرید.

خرید کنترل ولو سامسون

خرید شیرفشارشکن سامسون

فلاشینگ کنترل ولو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *