منوی دسته بندی

شیر برقی پنوماتیک چیست؟(کاربرد)

شیر برقی پنوماتیک، جریان هوا یا گاز فرآیند توسط شیرهای برقی پنوماتیکی که دستگاه های الکترومکانیکی قابل کنترل هستند.  محرک های پنوماتیکی مانند سیلندرها، توربین ها (موتورهای پنوماتیک)، دیافراگم ها و لوله ها معمولاً با آنها کنترل می شوند.

مدارهای هوای کمکی توسط دریچه های برقی پنوماتیک و محرک ها تشکیل می شوند. از این دستگاه ها برای تنظیم عملکرد ماشین آلات کارخانه مورد استفاده قرار می گیرند.

سایر شیرهای برقی پنوماتیکی جزء ضروری برخی تجهیزات یا فرآیندها هستند. سیستم‌های پنوماتیکی ، سیستم‌های خلاء، سیستم‌های تهویه و تجهیزات با هوا تنها چند نمونه از این موارد است.

شیر برقی پنوماتیک چیست؟

شیر برقی پنوماتیکی در صنایع

شیرهای برقی پنوماتیکی به دلیل عملکرد تمیزشان در زمینه های دارویی،  غذایی و آشامیدنی برای استفاده ارجحیت دارند.

آنها نسبت به شیرهای برقی هیدرولیک که عمدتاً از روغن استفاده می کنند،  با محیط زیست سازگارترند.

آنها را می توان برای جلوگیری از گیر افتادن هر محصول در داخل حفره ها آب بندی کرد. در نتیجه خطر آلودگی محصول کاهش می یابد.

به غیر از موتورهای الکتریکی و محرک های هیدرولیک، شیرهای برقی پنوماتیک در رباتیک و سیستم های اتوماسیون استفاده می شوند.

این دریچه ها برای کنترل بیشتر بازوهای رباتیک و افکتورهای انتهایی استفاده می شوند.

واحدهای مونتاژ، مرتب‌سازی، بسته‌بندی و انتقال مواد اغلب از انواعی که به صورت پنوماتیکی فعال می‌شوند استفاده می‌کنند.

 
طرز کار شیر برقی پنوماتیک

شیر برقی پنوماتیک چگونه کار می کند؟

شیر برقی قلب یک شیر برقی پنوماتیکی است. یک محرک الکترومغناطیسی، مانند یک سلونوئید، انرژی الکتریکی را به عمل مکانیکی تبدیل می کند.

یک سیم پیچ خورده محکم دور یک هسته آهنی پیچیده شده و یک پلاگین یا پیستون فرومغناطیسی دستگاه را تشکیل می دهد. یک میدان مغناطیسی زمانی ایجاد می شود که جریان الکتریکی از سیم پیچ عبور کند.

خطوط میدان مغناطیسی را می توان به صورت مجموعه ای از دایره ها با محور جریان در یک جهت تجسم کرد.

میدان مغناطیسی زمانی تشکیل می شود که جریانی از سیم پیچ حلقه ای عبور می کند و دایره ها با هم ترکیب شوند.

پیستون فرومغناطیسی توسط میدان مغناطیسی اطراف سیم پیچ جذب خواهد شد.

دو راه برای افزایش نیروی الکترومغناطیسی ایجاد شده وجود دارد.

روش اول افزایش تعداد حلقه ها یا سیم پیچ ها در سیم پیچ است. تعداد خطوط میدان مغناطیسی یا شار ناشی از سیم پیچ در نتیجه این افزایش می یابد.

افزایش میزان جریان عبوری از سیم پیچ روش دوم است. این باعث افزایش ولتاژ تغذیه شده به شیر برقی می شود. شیرهای برقی می توانند با برق DC یا AC کار کنند.

یک دیسک داخل دریچه به یک صندلی یا دهانه متصل می شود. هنگامی که صندلی به دیسک وصل می شود، جریان قطع می شود.

از طریق ساقه، طرف دیگر دیسک به طور مستقیم به پیستون فرومغناطیسی متصل می شود.

بسته به عملکرد شیر برقی، دیسک را می توان پایین یا بلند کرد.

شیر یکی دیگر از اجزای اصلی یک شیر برقی پنوماتیکی است. قسمتی از شیر که با هوا یا گاز تماس پیدا می کند، شیر است.

از اجزایی تشکیل شده است که برای مقاومت در برابر فشار سیستم طراحی شده اند. همچنین از خوردگی و فرسایش ناشی از آلاینده های سیستم پنوماتیک محافظت می کند.

قطعات شیر ​​برقی پنوماتیک

  •  هسته: یک سلونوئید که به آرمیچر یا پیستون نیز معروف است، قسمت متحرک است. این یک فلز مغناطیسی است که نرم است (نرم، به معنای یک فلز فرومغناطیسی است که می تواند به راحتی در میدان های مغناطیسی کم مغناطیسی و غیر مغناطیسی شود). هسته زمانی که انرژی می گیرد به سمت سیم پیچ جذب می شود و میدان مغناطیسی ایجاد می کند که دریچه را باز یا بسته می کند.
  • فنر هسته: هنگامی که میدان مغناطیسی حذف می شود، فنر هسته هسته را به موقعیت اولیه خود باز می گرداند. بسته به عملکرد سوپاپ، طراحی و پیکربندی فنر هسته در مجموعه سلونوئید متفاوت است. از فنرها برای ایجاد عمل برگشت در برخی طرح‌ها، مانند شیرهای برقی نوع چفت‌شونده استفاده نمی‌کند.
  • لوله هسته: سیم پیچ در لوله هسته پیچیده می شود. این همچنین به عنوان یک هسته مغناطیسی نرم عمل می کند که شار مغناطیسی سیم پیچ را افزایش می دهد.
  • هسته ثابت: : برای بهبود شار مغناطیسی در انتهای بسته لوله هسته نصب می شود. علاوه بر این، این ماده یک فلز مغناطیسی نرم است.
  • کویل: سیم پیچ که از یک سیم مسی عایق ساخته شده است که به طور محکم به دور یک لوله هسته پیچیده شده است، یکی از اجزای اصلی شیر برقی است. همانطور که قبلاً گفته شد، هنگامی که جریان اعمال می شود، یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود.
  • دیافراگم:  مجموعه شیر برقی توسط دیافراگم که یک ماده انعطاف پذیر است جدا می شود. هدف دیافراگم کنترل فشار سیال است.
  • ساقه: ساقه قسمتی از شیر است که هسته یا پیستون را به شیر متصل می کند. ساقه همراه با هسته حرکت می کند که توسط سیم پیچ جذب می شود و دریچه را فعال می کند.
  • دیسک: هنگامی که شیر بسته است، دیسک جریان سیال را مسدود می کند. به جای دیسک، از دیافراگم، دم یا دستگاه های پینچ برای مسدود کردن جریان سیال در برخی از طرح های شیر برقی استفاده می شود. دیسک معمولا بسته به کاربرد از مواد مقاوم در برابر خوردگی و یا فولاد ضد زنگ ساخته می شود.
  • نشیمنگاه: هنگامی که دریچه بسته است، نشیمنگاه روزنه ای است که به دیسک فشار می آورد. به طور معمول، صندلی و دیسک از یک ماده ساخته شده اند. هنگامی که سیت یا دیسک آسیب ببیند، دریچه عبور می کند و نمی تواند جریان را متوقف کند.
  • کاپوت : کاپوت سوپاپ در بالای بدنه سوپاپ قرار دارد. ساقه و لوله هسته دریچه از طریق کاپوت گسترش می یابد.
  • بدنه: دیافراگم، دیسک، نشیمنگاه و دریچه‌های شیر همگی در بدنه شیر قرار دارند.
  • منفذ خروجی: برای شیرهای پنوماتیک برقی با عملکرد غیرمستقیم یا نیمه مستقیم روی دیافراگم یک سوراخ تعبیه شده است. در برخی از طرح های شیر از سوراخ تساوی استفاده می شود. دهانه تخلیه اجازه می دهد تا دریچه با استفاده از فشار خط باز یا بسته شود.
  • کانال پایلوت: یک کانال پایلوت در بدنه شیر برای شیرهای برقی با عملکرد غیرمستقیم تعبیه شده است. این جایی است که هوا از بالای دیافراگم به سمت پایین دست شیر ​​جریان می یابد
خرید شیر برقی پنوماتیک

شهباز صنعت، تولید کننده و تامبن کننده انواع شیرپنوماتیک، شیر دستی پنوماتیک، شیر بخار پنوماتیک وشیر پنوماتیک سامسون ، کنترل ولو سامسون و…

از پر فروش ترین محصولات ما می توان به کنترل ولو سامسون، کنترل ولو فیشر، کنترل ولو ماسونیلان و انواع تله بخار ، تله بخار اسپیراکس سارکو ، شیر فشار شکن سامسون و…اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر درباره شیر قرقره ای در سیستم های هیدرولیک مقالات ما را مطالعه کنید.

‫2 نظر

  • AmirHossain گفت:

    مطلب خیلی مفیدی بود . من برای انتخاب کنترل ولو مناسب هم به مشکل خورده بودم که تماس گرفتم و خیلی با حوصله راهنماییم کردید.
    ممنون

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *