منوی دسته بندی

شیر دستی پنوماتیک چیست؟

شیردستی پنوماتیک

شیر دستی پنوماتیک، شیرهای پنوماتیکی یکی از عناصر مهم سیستم های پنوماتیکی هستند. که وظیفه جریان هوای فشرده تامین کننده عناصر منفرد سیستم را بر عهده دارند.

 شیر پنوماتیک دستی در مکان هایی استفاده می شود که نظارت بر کار به صورت دستی توسط اپراتور ضروری باشد. این قابلیت را دارد که با حرکت دادن لغزنده سوپاپ، جریان هوا را مستقیماً کنترل کند.

آنها را می توان با استفاده از یک اهرم، دکمه یا میله کششی حرکت داد. انتخاب گسترده ای از شیرهای پنوماتیک در پیشنهاد به شما امکان می دهد راه حلی سازگار با هر سیستم پنوماتیکی را انتخاب کنید.

شیر پنوماتیک دو طرفه

شیرهای پنوماتیک برای چه مواردی استفاده می شوند؟

در سیستم های پنوماتیکی، عناصر کاری جداگانه با هوای فشرده تحت فشاربالا . توسط یک کمپرسور تولید می شود که پس از تصفیه مناسب که توسط فیلترها ، هوا را به سیستم وارد می کند.

 برای دستیابی به ویژگی های خاص عملکرد سیستم، جریان هوا باید به درستی کنترل شود. بسته به کاربرد سیستم، فشار هوا باید کاهش یا افزایش یابد، به عناصر مختلف سیستم منتقل شود و در عین حال دسترسی به سایرین قطع شود و با وارد کردن و قطع کردن فشرده، ویژگی حرکت کنترل شود.

همه سیستم ها اجازه استفاده از فرآیندهای کاملاً خودکار را نمی دهند. گاهی اوقات لازم است که اپراتور مستقیماً جریان و فشار هوا را کنترل کند.

شیردستی پنوماتیک

بسته به عملکرد انجام شده، شیر پنوماتیک را می توان به چند دسته تقسیم کرد:

 تقسیم کننده، بدون بازگشت، خفه کردن یا کاهش. سوپاپ های ایمنی نیز نقش مهمی ایفا می کنند، زیرا اجازه می دهند فشار زمانی که فشار به بالاترین  حد خود برسد. همچنین می توانیم شیرها را براساس  نحوه عملکرد آنها توسط اپراتور تقسیم کنیم. آنها می توانند به یک اهرم، یک دکمه، یک میله کششی یا یک پدال مجهز شوند.

یک شیر دستی پنوماتیکی که به درستی انتخاب شده است تأثیر بسیار مهمی بر عملکرد کل سیستم پنوماتیک دارد.

شیر دستی پنوماتیک چگونه کار می کند؟

به زبان ساده، هر شیر دستی پنوماتیک  بر اساس اصل عمل-پاسخ کار می کند. عمل فشار دادن یک دکمه یا کشیدن یک اهرم است. پاسخ بسته به نوع دریچه انتخاب شده متفاوت است. این می تواند افزایش یا کاهش فشار، انحراف، رهاسازی یا قطع باشد. همانطور که از نام آن پیداست، یک شیر دستی پنوماتیک توسط یک اپراتور ماهر کار می کند که پاسخ به تعامل با شیر را تعیین می کند.

سیستم های پنوماتیک در تمام شاخه های صنعت مدرن ضروری هستند. آنها نقش مهمی در خطوط تولید و حمل و نقل دارند. عملکرد کل سیستم با تامین هوای فشرده به اجزای جداگانه تضمین می شود.

شیر دستی پنوماتیک اجازه می دهد تا تأثیر مستقیم بر عملکرد کل سیستم داشته باشد. در این نوع سیستم ها نیاز به کاهش فشار، خفه کردن کامل جریان یا باز کردن آن در لحظه مناسب است. در مکان هایی که نمی توان از شیرهای اتوماتیک استفاده کرد، از شیرهای دستی با کنترل اپراتور استفاده می شود.

شیر حافظه پنوماتیک

شیر پنوماتیک دستی برای چه مواردی استفاده می شود؟

کنترل جریان هوا عملکرد کل سیستم پنوماتیک را تعیین می کند که عناصر خاصی را به حرکت در می آورد. این نوع سیستم ها در کارخانه های تولید، کارخانجات سورتینگ، انبارها، کارگاه ها یا کارخانه های فرآوری مورد استفاده قرار می گیرند.

 یک دریچه پنوماتیک دستی به شما امکان می دهد تا جریان هوا را به راحتی کنترل کنید که البته به شما امکان می دهد بسته به نیاز و ویژگی های کار پاسخ خاصی را بدست آورید

مزیت سیستم های پنوماتیک عدم احتراق است که امکان کار در شرایط مختلف را فراهم می کند. بنابراین، چنین سیستم‌هایی همیشه نمی‌توانند حسگرهای متعدد و سایر سیستم‌های الکترونیکی را که برای کنترل خودکار سوپاپ‌ها ضروری هستند، در خود جای دهند. علاوه بر این، گاهی اوقات کنترل مداوم توسط اپراتور ضروری است. شیر پنوماتیک دستی دقیقاً در چنین شرایطی استفاده می شود، زمانی که اتوماسیون فرآیندها به دلایل مختلف یک گزینه نیست.

انواع محبوب شیر های پنوماتیک

همانطور که گفتیم بسته به نوع شیر می توانید واکنش خاصی را دریافت کنید. بنابراین، انتخاب یک شیر خاص یک عامل کلیدی است. کدام شیر دستی پنوماتیک برای شما مناسب است؟ بستگی به این دارد که می خواهید جریان هوا چگونه تغییر کند.

 در اینجا چند مورد از محبوب ترین شیر دستی های پنوماتیک را بررسی می کنیم:
    شیرهای توزیع 

با کمک این شیرها می توانید جهت جریان هوای فشرده را تغییر دهید، به عنوان مثال. با انتقال آن به عناصر خاصی از سیستم پنوماتیک یا به یک خروجی هنگام تخلیه سیستم.

    شیرهای چک 

این شیرها می توانند برای کنترل فشار هوا در سیستم استفاده شوند. با تخلیه سریع محفظه سیلندر می توان سرعت پیستون را افزایش داد. برای این منظور از شیر پنوماتیک سریع دستی استفاده می شود، زیرا شیرهایی با این ویژگی معمولاً نیاز به انجام یک عمل خاص در زمان مناسب دارند.

    دریچه گاز 

این نوع شیر برای کنترل فشار هوای فشرده نیز استفاده می شود. در مورد محرک‌های دوار و خطی، یک شیر پنوماتیکی دستی تنظیم سرعت عناصر کار را امکان‌پذیر می‌سازد..

دریچه های کاهش فشار پنوماتیک

گروه بسیار مهمی از شیرها که به شما امکان می دهد مقدار خاصی از فشار خروجی و شدت هوا را حفظ کنید. آنها مجهز به فنری هستند که توسط دکمه یا اهرم کنترل می شود. با کمک این دریچه می توان جریان را به منظور کنترل دقیق فشار هوای فشرده قطع کرد.

به منظور افزایش ایمنی سیستم‌های پنوماتیک، می‌توانید از یک شیر پنوماتیک دستی کوچک تخصصی نیز استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد در شرایطی که به مقادیر نادرست می‌رسد، به سرعت از افزایش فشار کاری جلوگیری کنید. اینها شیرهای ایمنی هستند که می توانند در چندین مکان استراتژیک در سیستم قرار گیرند.

 
اتصالات پنوماتیک

چگونه می توان شیر را کنترل کرد؟

یکی از مهمترین معیارهای انتخاب سوپاپ، روش کنترل است. محبوب ترین نوع شیر پنوماتیک دستی،  نوع با اهرم هستند.

 چنین شیرهایی معمولا دارای ساختار کشویی ۳/۲، ۵/۲، ۵/۳ هستند، در حالی که تنظیم مناسب اهرم در موقعیت مناسب امکان جریان هوا با پارامترهای خاص را فراهم می کند.

 از طرفی شیر دکمه دار کمی کمتر رایج است که معمولاً در مورد شیرهای اطمینان و همچنین شیرهای دریچه گاز استفاده می شود که در آنها می توان جریان هوای فشرده را با استفاده از دکمه آزاد گرفت.

هنگام انتخاب شیر پنوماتیک به چه نکاتی توجه کنیم؟

یک مسئله مهم در انتخاب شیر پنوماتیک  تعداد مسیرهای جریان است. شیرها را می توان به سه راه، ۴ طرفه و ۵ طرفه تقسیم کرد. عامل دیگر تعداد موقعیت های احتمالی شیر است. در مورد شیرهای با دکمه فشاری معمولاً دارای ۲ وضعیت هستند در حالی که در مورد شیرهای دارای اهرم شیرهای ۳ حالته نیز وجود دارد. هر موقعیت تعیین کننده تنظیم مسیرهای هوای فشرده خاص است.

یک شیر دستی پنوماتیکی که به خوبی انتخاب شده است نیز باید با اتصالات مورد استفاده در سیستم سازگار باشد. برای این کار به نوع و قطر شیر توجه کنید. وقتی نوبت به کنترل سوپاپ می رسد، از قبل می دانیم که دریچه هایی با یک اهرم، یک دکمه فشاری، یک پاپت وجود دارد. یک کابل و همچنین یک پدال پا. با این حال، عناصر فوق را می توان به سیم های پیچ شده در اتصالات رزوه ای و همچنین به صفحات متصل کرد.

یک شیر پنوماتیک خوب چگونه باید باشد؟

کل عملکرد سیستم پنوماتیک به جریان صحیح هوا بستگی دارد. این شیر دستی پنوماتیکی است که به درستی انتخاب و نصب شده است که به اپراتور اجازه می دهد مستقیماً بر فشار و جهت جریان تأثیر بگذارد.

یک شیر خوب باید از اجزای باکیفیت و با مراقبت از کوچکترین جزئیات ساخته شود. در نتیجه حرکت دادن یک اهرم یا فشار دادن یک دکمه یک عملیات ساده و بدون زحمت است.

شما می توانید انواع شیر پنوماتیک را از نوع برقی، دستی، بادی و… را از برند سامسون از شهباز صنعت  تهیه نمایید.

همچنین شما می توانید مقالات بوستر فیشر، شیر برقی پنوماتیک، انتخاب جنس مناسب لوله، گلوب ولو ، کالیبراسیون ، شیرهای قرقره ای اسپول ولو را با کلیک بر روی لینک بخوانید.

شهباز صنعت تامین کننده انواع کنترل ولو سامسون ، شیر پنوماتیکی سامسون، شیر فشار شکن سامسون، انواع تله بخار اسپیراکس سارکو، تله بخار میاواکی، تله بخار یوشی تاکی و…. است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *