منوی دسته بندی

ریل آهنی

شهباز صنعت خرید و فروش انواع ریل آهنی فروش انواع آهن آلات صنعتی و ساختمانی تیر آهن و هاش، ریل صنعتی، نبشی و ناودانی، سپری، انواع ورق ،سپری، میلگرد، لوله های فلزی، قوطی و پروفیل

شهباز صنعت خرید و فروش انواع ریل آهنی فروش انواع آهن آلات صنعتی و ساختمانی تیر آهن و هاش، ریل صنعتی، نبشی و ناودانی، سپری، انواع ورق، سپری، میلگرد، لوله های فلزی، قوطی و پروفیل

ریل آهنی چیست

ریل، فولاد نَوَردشده‌ای است که به شکل معین و به صورت دو رشتهٔ موازی روی ریل‌بندها، نصب می‌شود.

هدف از ساخت و نصب ریل ها  معمولاً گذر واگن، از روی آنهاست.

برای تثبیت و تعادل ریل‌ها، قطعات شکسته‌شده سنگ روی بستر راه‌آهن، ریخته می‌شود.

به این قطعه‌سنگ‌ها پارسنگ یا « بالاست » می‌گویند. به دلیل نیاز به خاصیت ضدسایش ر یل های راه آهن ، در ساخت آن ها عموما از فولادهای CK45 یا CK55 استفاده می شود.

فولاد Ck45 با صدم درصد تقریب دارای ۰٫۴۵ درصد کربن و به ترتیب ۰٫۲۵ و ۰٫۶۵ سیلیسیم و منگنز می باشد.

از این مقاطع در موارد دیگری مانند مسیر باز و بسته شدن درب های صنعتی و  گاراژی، نگهداری و مسیر حرکت جرثقیل های معلق و در معادن به عنوان مسیر حرکت واگن های حمل بار استفاده می شود.

در  ساخت  آن ها  عموما  از  چهارپهلو و تسمه های ST52 ، ST37 یا فولادهای  CK45 و CK55 استفاده می شود.

روند ساخت ریل

در روند ساخت راه آهن های قدیمی برای اتصال ریل ها به یکدیگر از میله های مشترکی که عموما یک صفحه مستطیلی بودند، استفاده می گشت.

اما امروزه از روش های گوناگونی برای امر بهره گرفته می شود که از جمله می توان به جوشکاری با فشار گاز، جوش پیوستی و نمونه ای که در این مطلب برایتان انتخاب کرده ایم، یعنی جوش احتراقی اشاره کرد.

جوشکاری احتراقی بیشتر از راه های دیگر رواج دارد زیرا برای انجام آن به هیچ گونه منبع انرژی و حتی داشتن مهارت خاصی نیازی نیست و به همین خاطر در هر کجا و هر شرایطی می توان آن را به انجام رساند.

برای این منظور، تکنسین ها باید با دقت فراوان دو سر ریل را برش داده و یک فاصله حدود ۲٫۵ سانتی متری در میان آنها ایجاد نمایند.

سپس قالب بتنی را در آن جای می دهند.

در این مرحله باید از تراز و ردیف بودن ریل ها اطمینان حاصل گردد.

تفاوت اندازه ریل آهنی ایران و دیگر کشورها

ریل آهنی نیز انواع متفاوتی دارد و طبقه‌بندی انواع ریل مطرح است.

ولی طبقه‌بندی استاندارد براساس وزن و طول ریل است.

مثلا در ریل UIC60 وزن هر متر طول آن حدود ۶۰ کیلوگرم است. به همین دلیل انتخاب ریل برحسب بار محوری و سرعت در نظر گرفته شده برای قطار می‌تواند متفاوت باشد.

در این راستا مثلا برای بار محوری ۲۵ تن ریل UIC60 مناسب‌تر است و در ایران هم‌اکنون باتوجه به بار محوری ۲۵ تن از ریل UIC60 استفاده می‌شود.

اما ممکن است اولویت سایر کشورها برای استفاده از ناوگان ریلی‌شان چیز دیگری باشد، بنابراین نوع ریل آنها نیز با ایران متفاوت است.

ریل آهنی را نیز می توان بر اساس نوع کاربری شان دسته بندی نمود.

برای مثال: ریل های راه آهن ، جرثقیلی و  معدنی  ریل هایی هستند که بر اساس کاربردشان در صنایع  نام گذاری شده اند.

همینطور این مقاطع با استانداردهای زیر نیز تولید می شوند:

S ( استاندارد اروپا ) – R ( استاندارد روس ) – JIS ( استاندارد ژاپن ) – A ( مورد استفاده در جرثقیل )

انواع ریل آهنی

ریل آهنی ، مورد استفاده در سیستم های حمل و نقل، از لحاظ شکل فیزیکی ، ابعاد ، جنس و مقاومت در برابر بارها و فشارهای وارده متفاوت می باشند.

بنابراین انواع آن را به لحاظ شکل فیزیکی می توان به شرح زیر نام برد:

راه آهن  ( Rail Road ) : در تیپ های  S ، P ، UIC ، R

جرثقیلی ( Crain Rail ) : در تیپ های KP ، A ، QU ، CR،MRS

معدنی ( Mineral Rail ) : در تیپ های R ، S ، JIS.

ساختار آلیاژ مصرفی آن ها بر حسب میزان بار محوری روزانه و سرعت حرکت وسیله نقلیه متفاوت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.