منوی دسته بندی

ترانسمیتر دما

ترانسمیترهای دما یک ترموکوپل یا سیگنال RTD را به یک سیگنال خروجی با ۲۰-۴ میلی آمپر تبدیل می کند و ...

ترانسمیتر دما چیست؟

ترانسمیتر دما از ترکیب دو واژه TRANSFER+METER گرفته شده است.

یعنی تجهیزی که بتواند یک کمیت فیزیکی را اندازه گیری کرده (METERING) و آن را به مکانی دورتر مثل اتاق کنترل انتقال (TRANSFER) دهد و می تواند نیوماتیکی و یا الکترونیکی باشد.

در هر دو مورد، سیگنال ارسالی استاندارد بوده و برای تجهیزاتی که در LOOP کنترل قرار دارند قابل فهم می باشد.

در نوع الکترونیکی جریان ۲۰-۴ میلی امپر و در نوع نیوماتیکی فشار هوای ۱۵-۳ (PSI) یا (bar) از سوی TRANSMITTER به کنترلرهای الکترونیکی و نیوماتیکی ارسال می شود.

Temperature Transmitters

ترانسمیترهای دما

یک ترموکوپل یا سیگنال RTD را به یک سیگنال خروجی با ۲۰-۴ میلی آمپر تبدیل کرده و راه حلی ایده آل برای بسیاری از کاربردهای اندازه گیری دمای از راه دور هستند.

ترانسمیترهای ۲۰-۴ میلی آمپری بر دیگر دستگاه های اندازه گیری دمایی متداول مزیت هایی دارند اما باید به منظور اجتناب از مشکلات “ground loop” با احتیاط انتخاب شوند.

چرا از ترانسمیترهای دمایی استفاده می شود؟

در بسیاری از موارد دمای یک فرآیند از راه دور باید کنترل شود.

دستگاه های سنجش دمایی متداول از جمله ترموکوپل ها و RTD، سیگنال های خیلی کوچکی تولید می کنند.

این سنسورها می توانند به یک ترانسمیتر دو سیم متصل شوند که به این ترتیب سیگنال کوچک تقویت و مناسب خواهد شد.

زمانی که این سیگنال تا سطح قابل استفاده ای مناسب شد می تواند از طریق سیم مسی معمولی منتقل شود و برای تحریک تجهیزات دیگر از جمله مترها، دیتالاگرها، دستگاه های ثبت داده، کامپیوترها یا کنترلر ها استفاده شود.

چگونه از یک تراسمیتر دما استفاده کنیم؟

یک ترانسمیتر دما، جریان را از یک منبع تغذیه DC از راه دور نسبت به ورودی سنسور خود می کشد.

سیگنال واقعی به عنوان تغییری در جریان منبع تغذیه منتقل می شود.

به طور خاص یک ترانسمیتر ورودی ترموکوپل حین اندازه گیری کمترین دمای فرآیند جریان ۴ میلی آمپری را از منبع تغذیه DC می کشد.

سپس با افزایش دما، ترانسمیتر به طور متناسب جریان بیشتری می کشد تا اینکه به ۲۰ میلی آمپر برسد.

این سیگنال ۲۰ میلی آمپر مربوط به بالاترین دمای حس شده توسط ترموکوپل است.

مدار داخلی مربوط به مناسب سازی سیگنال ترانسمیتر، محدوده دمایی را تعیین می کند که سیگنال جریان خروجی آن را نشان می دهد.

از لحاظ فیزیکی تنها دو سیم مسی برای اتصال سیگنال خروجی ترانسمیتر دمایی در یک مدار سری با منبع تغذیه دور و تجهیزات فرآیند لازم است.

این امکان زمانی که سیگنال و خط منبع تغذیه ترکیب شوند، ایجاد می شود. (یک مدار عملکرد دوگانه ای را انجام می دهد.)

مزایای ترانسمیترهای دما

ترانسمیترها مزایای متعددی نسبت به روش های متداول اندازه گیری دما دارند.

به منظور عملکرد یک ترانسمیتر دو سیم در موقعیت دور، برق AC لازم نیست. از آنجا که ترانسمیترها با یک سیگنال جریان خروجی با سطح پایین ۴ تا ۲۰ میلی آمپر برق رسانی می شوند ، هیچ نیروی اضافی نباید در مکان دور فراهم شود ، علاوه بر این سیگنال ۲۴ ولت برق DC معمولی برای عملیات استاندارد در کارخانه ها که مقدار زیادی ابزار دقیق دارند، لازم است.
نویز الکتریکی و تخریب سیگنال برای کاربران ترانسمیتر دو سیم مشکلی ندارند. هر نویزی که در جریان خروجی ظاهر شود معمولا توسط حالت رد معمول دستگاه دریافتی حذف می شود.

با استفاده از ترانسمیترها هزینه های مربوط به سیم کشی به طور قابل توجهی کاهش می یابد. سیگنال های ولتاژ پایین تولید شده توسط ترموکوپل ها زمانی که از هر فاصله قابل توجهی ارسال می شوند، تقریبا همیشه نیاز به استفاده از کابل محافظ دارند. نویز الکتریکی محیطی از رله های الکتریکی قوسی، موتورها و خطوط برق AC به همراه این سیگنال هایی که بدون یک کابل محافظ منتقل می شوند می تواند باعث افزایش خرابی شود.

سیم مسی معمولی می تواند برای اتصال تمام تجهیزات مربوطه در یک سیستم ترانسمیتر دو سیم مورد استفاده قرار گیرد.

سیگنال خروجی جریان ۴ تا ۲۰ میلی آمپر نسبتا به نویز الکتریکی محیطی ایمنی دارد و با انتقال از راه دور تخریب نمی شود.

افزودن یک ترانسمیتر دما به یک سیستم، مشکل فراهم کردن طولانی مدت از سیم پر هزینه و مقدار زیادی از محافظ را حذف می کند.

ویژگی های ترانسمیتر دما

انتقال از طریق دو سیم امکان نصب از راه دور ترانسمیتر نزدیک سنسور را می دهد برای به حداقل رساندن اثرات نویز و تداخل سیگنال که به خروجی های سنسور سطح پایین حساس هستند.
یک محوطه فلزی ناهموار و مناسب برای نصب، حفاظت از محیط زیست و اتصالات ورودی و خروجی ترمینال پیچ را ارائه می کند. این محوطه نصب شده ممکن است سطح یا مسیر رله ای استاندارد باشد.
بیشتر ترانسمیترهای دما با سیگنال ولتاژ تولید شده توسط ترموکوپل یا RTD، خطی می شوند، هر چند در حال حاضر مدل های جدیدی در دسترس هستند که با دمای واقعی خطی می شوند.

ترانسمیترهای دما سیگنال ترموکوپل یا RTD را به یک سیگنال خروجی با جریان ۴ تا ۲۰ میلی آمپر تبدیل می کنند. بعضی مدل ها به یک خروجی C 232 – RS تبدیل می کنند. ترانسمیترها با انتخاب سوئیچ برای چندین نوع ترموکوپل برای هر مدل و همچنین انتخاب ترموکوپل و RTD در یک مدل در دسترس هستند. ترانسمیترهای RTD یا ترموکوپل در هر دو مدل عایق بندی شده و غیر عایق بندی در دسترس هستند.

منبع

شهباز صنعت وارد کننده و تامین کننده تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی. تامین انواع کلیه اقلام با بهترین قیمت، تامین انواع کنترل ولو، کنترل ولو فیشر(Fisher)، کنترل ولو سامسون، کنترل ولو MASONEILAN و… تامین انواع ای توپی پوزیشنر، اکچویتور، اکچویتور سامسون، رگولاتور، ولوهای کروی، ولوهای دروازه ای، ولوهای دیافراگمی، ولوهای ساقه چرخشی، ولو توپی، ولوهای پروانه ای، ولو دیسکی

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در شهباز صنعت تماس بگیرید.

شهباز صنعت تامین کننده انواع تجهیزات دما و انواع ترانسمیتر دما

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *