منوی دسته بندی

اریفیس فلنج

اریفیس فلنج جزء قدیمی‌ترین روش‌های اندازه‌گیری دبی است.

اریفیس فلنج

اریفیس فلنج جزء قدیمی‌ترین روش‌های اندازه‌گیری دبی است.

در این روش، جریان سیال از مجرایی که از سطح مقطع جریان اصلی کوچک‌تر است، عبور داده می‌شود.

اختلاف فشار ایجاد شده، توسط یک وسیله اندازه‌گیری اختلاف فشار، اندازه‌گیری شده و دبی سیال با استفاده از روابط حاکم به‌دست می‌آید.

این فلنج از نوع گردندار می باشد و با صفحه های اریفیس و متعلقات مربوط برای اندازه گیری شدت جریان سیالات کاربرد دارد و بر روی رینگ اصلی فلنج سوراخ های رزوه کاری شده شعاعی جهت اتصالات اندازه گیری و پیچ های اضافی که کار جک اسکرو را انجام می دهد تعبیه شده است.

اندازه اتصالات اریفیس فلنج

معمولاً اندازه سوراخ ها جهت اندازه گیری اتصالات “۱/۲ و “۳/۴ و نوع رزوه آن ( NPT ) می باشد و پیچ های جک اسکرو در موقع جدا کردن فلنج برای بازرسی و یا تعویض اریفیس موثر است.

همراه با فلنج های اریفیس از ورق های با مسیر باز و یا بسته (Orifice Plate) که برای کاهش فشار و یا مسدود کردن جریان کاربرد دارد در اندازه های مختلف به شرح زیر استفاده می شود:

Spade:

این ورق ها به صورت صفحه های دایره ای شکل همراه با یک بازو می باشد که بین دو فلنج فوق قرار می گیرد.

کاربرد اورفیس فلنج :

دبی سنج روزنه ای علاوه بر اندازه گیری جریان سیالات، به منظور کاهش فشار جریان و محدود کردن نرخ جریان عبوری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
اوریفیس پلیت به منظور اندازه گیری دبی اغلب سیالات اعم از سیالات بخار و گازی قابل استفاده می باشد و درجه حرارت بالا روی آنها تاثیر گذار نیست.
این نوع دبی سنج ها برای سیالات متلاطم و تمیز مناسب هستند. اما در مورد سیالات خورنده و فرسایشی باید دقت لازم را در انتخاب آن مبذول داشت.
دقت اندازه گیری این روش وابسته به کیفیت و نحوه نصب، دقت محاسبات و شرایط خود صفحه، با در صد خطای حدود ۱±% نسبتا دقیق بوده و برای تمامی سایزها قابل استفاده می باشند.

اما برای سایزهای بزرگ به صرفه تر است، با این تفاوت که در پایپ های با قطر بیش از “۲۴ اوریفیس به جای فلنج بر روی پایپ پیاده سازی می گردد. استفاده از این روش برای لوله هایی با سایز بالا نسبتا ارزان است.

مزایا و معایب اورفیس فلنج :

دبی سنج های روزنه ای به راحتی نصب می شوند و امکان اندازه گیری جریان در هر دو جهت را دارا می باشند.

این نوع فلومترها برای تمامی سایزها قابل استفاده می باشند و حتی برای سایزهای بزرگ به صرفه تر هستند.

عدم وجود بخش های مکانیکی در این دبی سنج فرسایش مکانیکی را کاهش داده است. اما این صفحات در معرض سایش و خوردگی ازطرف سیال قرار دارند و ضروری است به صورت دوره ای بازرسی شوند.

این صفحات به دلیل ایجاد مانع در مسیر جریان سیال، افت فشار و در نتیجه تلاطم نسبتا زیادی ایجاد می کنند.

اوریفیس روش اندازه گیری بسیاری از سایت ها می باشد. اما در صنعت آب و فاضلاب کاربرد ندارند.

دقت اندازه گیری دراوریفیس ها با تغییر چگالی، چسبندگی و دمای سیال تحت تاثیر قرار می گیرد. به همین دلیل این دبی سنج ها باید بصورت دوره ای بررسی و کالیبره شوند.

از سازندگان مطرح اورفیس فلنج می توان به شرکت های E&H ،Dwyer ،Siemens ،ABB و Rosemount اشاره کرد.

شهباز صنعت مشاوره طراحی ساخت انواع فلنج ، اوریفیس فلنج (Orifice & Flanges)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *