منوی دسته بندی

مبانی سیستم های هیدرولیک

اساساً سیستم هیدرولیک چیست؟

اصل اساسی یک سیستم هیدرولیک برگرفته از قانون پاسکال است، که اساساً در یک ظرف بسته بیان می کند که چندین سوراخ در انتهای یکسان وجود دارد.

بنابراین در تمام جهات با فشار و مقدار جریان یکسان منتشر می شود.

در جایی که فشار در یک سیال ساکن باید دارای ویژگی های زیر باشد:

۱- فشار عمود بر سطح صفحه کار می کند.
۲- فشار در هر نقطه برای همه جهات یکسان است.
۳– فشار وارد شده به مقداری مایع در یک مکان بسته منتشر می شود.

 

 

مبانی سیستم هیدرولیک

شکل دو سیلندر حاوی مایع را نشان می دهد که به هم وصل شده اند و قطرهای متفاوتی دارند.

اگر بار F همان استوانه کوچک باشد، فشار P حاصل بر روی یک استوانه بزرگ (P = F / A، بار تقسیم بر استوانه استوانه ای) طبق این قانون، فشار با مساحت استوانه کوچک افزایش می یابد و نسبت سیلندرهای بزرگ یا F = PA

عملکرد سیستم هیدرولیک

جایی که :
F1 = نیروی اعمال شده در A1
F2 = Forceout در A2
r1 = شعاع پیستون کوچک
r2 = شعاع پیستون بزرگ

معادله فوق را می توان مشاهده کرد که قدر F2 تحت تأثیر اندازه سطح مقطع پیستون های A2 و A1 قرار دارد.

در یک سیستم هیدرولیک، از این برای تغییر نیروی تراکم سیال تولید شده توسط پمپ هیدرولیک برای جابجایی سیلندر کار به جلو و عقب و بالا/پایین با توجه به محل سیلندر استفاده می شود.

توان تولید شده توسط سیلندر هیدرولیک بیشتر از توان آزاد شده توسط پمپ است.

اندازه توان تولید شده توسط سیلندر هیدرولیک تحت تأثیر اندازه سطح مقطع سیلندر هیدرولیک است.

اجزای سیستم هیدرولیک

موتور:

این موتور به عنوان یک اصلاح کننده نیروی الکتریکی به نیروی مکانیکی عمل می کند. در سیستم هیدرولیک موتور به عنوان محرک اصلی تمام اجزای هیدرولیک در این مدار عمل می کند. کار موتور با چرخاندن شفت پمپ که به شفت ورودی موتور متصل است. موتور مورد استفاده یک موتور AC تک فاز ¼ PK است.

کلاچ (کوپلینگ)

عملکرد اصلی کلاچ به عنوان یک اتصال دهنده گرد است که توسط موتور محرک تولید می شود تا به پمپ ارسال شود. در نتیجه این چرخش، پمپ کار می کند (چرخش).

پمپ هیدرولیک

این پمپ هیدرولیک به صورت مکانیکی توسط یک موتور الکتریکی هدایت می شود. شروع کنترل و تنظیم سیستم هیدرولیک همیشه از یک عنصر مولد فشار تشکیل شده است، بنابراین عملکرد عنصر توسط یک پمپ هیدرولیک برآورده می شود. پمپ هیدرولیک برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی هیدرولیک با فشار دادن سیال هیدرولیک به سیستم عمل می کند. در یک سیستم هیدرولیک، پمپ وسیله ای برای تولید یا تولید جریان سیال (برای جابجایی تعدادی از حجم های سیال) و برای تامین نیروی مورد نیاز است.

کنترل ولو هیدرولیک:

در سیستم هیدرولیک، شیر به عنوان تنظیم کننده فشار و جریان سیال عمل می کند که به روشنایی کار می رسد. شیرهای هیدرولیک بر اساس کاربرد به سه نوع تقسیم می شوند که عبارتند از:

عملکرد سیلندرهای هیدرولیک

سیلندرهای هیدرولیک جزء اصلی  سیستم های هیدرولیک هستند که برای تغییر و انتقال قدرت از فشار سیال عمل می کنند، جایی که سیال پیستون را فشار می دهد که تنها جزء است که برای انجام حرکت انتقال حرکت می کند و سپس از طریق میله پیستون به موتور منتقل می شود. سیلندرهای هیدرولیک کاری از نظر ساخت به دو نوع در سیستم های هیدرولیک تقسیم می شوند:

سیلندر تک اثر:

این نوع سیلندر کار فقط یک محفظه سیال کار در خود دارد، یعنی محفظه سیلندر در بالا یا زیر پیستون. این شرایط باعث می شود که سیلندر کار تنها قادر به انجام یک حرکت، یعنی حرکت پرس باشد. در حالی که برای بازگشت به موقعیت اصلی خود، نوک میله پیستون توسط گرانش یا نیروی خارجی رانده می شود.

سیلندر کار دوبل

این سیلندر یک سیلندر کاری است که دارای دو محفظه سیال در سیلندر است، یعنی محفظه سیلندر بالای پیستون و زیر پیستون، فقط فضای بالای این پیستون از فضای زیر پیستون کوچکتر است زیرا بخشی از فضا اشغال شده است. توسط میله پیستون با این ساختار، سیلندر کار به آن اجازه می دهد تا بتواند حرکات متناوب یا عقب را انجام دهد.

فیلتر روغن

عملکرد فیلتر برای فیلتر کردن ناخالصی های روغن هیدرولیک است و به فیلترهای کانالی که توسط کانال های تحت فشار استفاده می شود طبقه بندی می شود. فیلتر در مخزن در ورودی قرار می گیرد که به پمپ می رود. با استفاده از فیلتر، انتظار می رود که راندمان تجهیزات هیدرولیک افزایش یابد و عمر مفید بیشتری داشته باشد.

سیال هیدرولیک

سیال هیدرولیک یکی از عناصر مهم در تجهیزات هیدرولیک است. سیال هیدرولیک ماده ای است که انرژی را در تجهیزات هیدرولیک ارائه می دهد و هر یک از تجهیزات را روان می کند و همچنین محیط های کاهش دهنده حرارت ناشی از افزایش فشار و کاهش لرزش و صدا را روان می کند.

سیال هیدرولیک باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • داشتن ویسکوزیته دمایی کافی که با تغییرات دما تغییر نمی کند.
  • سیال را در دمای پایین نگه دارید و در صورت استفاده در دمای پایین به راحتی تغییر نکند.
  • پایداری اکسیداسیون خوبی دارند.
  • دارای قابلیت ضد زنگ
  • به زنگ زدگی و رنگ آسیب نمی رساند (در اثر واکنش های شیمیایی).
  • قابل تراکم نیست
  • تمایل ضد کف خوبی دارند.
  • داشتن ویسکوزیته در برابر آتش

شرکت فنی مهندسی شهباز صنعت تامین کننده انواع شیرآلات هیدرولیک ، پنوماتیک و برقی است.

مقالات مرتبط:

صفر تا صد قرقره های هیدرولیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *