شیر قرقره ای spool valve چیست؟
در این مقاله با عملکرد و انواع رایج شیر قرقره ای(Spool valve) در سیستم های هیدرولیک یا پنوماتیک آشنا خواهید شد.
اسپول ولو تقریباً در هر صنعتی یافت می شود که می توانید تصور کنید که طیف گسترده ای از وظایف را انجام می دهد، اما شیر قرقره ای چیست و چگونه کار می کند؟
شیرهای قرقره ای را می توان هم درسیستم های هیدرولیک (جایی که روغن منبع انرژی است) و هم در سیستم های پنوماتیک (که هوا منبع انرژی است) استفاده کرد.
وظیفه آنها کنترل جهت جریان منبع انرژی با ترکیب یا تغییر مسیرهایی است که از طریق آنها نفت یا هوا می تواند سفر کند.
یک دریچه قرقره یک سیلندر در داخل یک جعبه بیرونی مهر و موم شده است.
چندین محفظه از یک طرف به طرف دیگر سوراخ شده است که معمولاً به عنوان “پورت” نیز شناخته می شوند.
عملکرد قرقره این است که در داخل محفظه مهر و موم شده حرکت کند و بسته به موقعیت قرقره این پورت ها را مسدود یا باز کند.
Spool valve ها را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد:
دریچه های قرقره معمولاً با نامگذاری ۳/۲ یا ۵/۳ و غیره نامگذاری می شوند.
که در آن عدد اول به تعداد پورت ها و عدد دوم به تعداد موقعیت های مختلف قرقره مربوط می شود.
هر روشی که برای کنترل شیر انتخاب شده باشد، تنها کاری که ما انجام می دهیم فقط فشار دادن قرقره برای حرکت در داخل محفظه است و با انجام این کارمسیر مابین پورت ها را مجاز یا مسدود می کنیم.
در برخی موارد، ممکن است یک شیر برقی در انتهای هر شیر وجود داشته باشد، در حالی که در برخی دیگر یک فنر برگشتی وجود دارد، بنابراین هنگامی که شیر برقی دیگر محرک را فشار نمی دهد، فنر قرقره را به حالت “عادی” یا حالت استراحت خود برمی گرداند.
مثالی را تصور کنید که دریک سیلندر پنوماتیک از یک شیر قرقره ای استفاده می کنید.
منبع هوای پنوماتیک به درگاه ورودی ۱ متصل است.
پورت ۲ به اتصال گسترش سیلندر پنوماتیک متصل است .
پورت ۳ متصل نیست زیرا درگاه اگزوز است.
در حالت عادی، بدون اینکه محرک کار کند، هیچ اتفاقی نمی افتد زیرا قرقره به طور فیزیکی جریان هوا را در پورت ۱ مسدود می کند و سیلندر به عقب کشیده می شود .
زیرا پورت های ۲ و ۳ به دلیل موقعیت قرقره به هم متصل هستند.
بنابراین هر هوایی که از قبل در داخل سیستم وجود دارد از طریق درگاه اگزوز به جو فرار می کند.
حال تصور کنید که محرک کار می کند.
ما شاهد تغییر موقعیت قرقره و گسترش سیلندر خواهیم بود.
این به این دلیل است که بوبین موقعیت پورت ۱ را باز کرده و به طور همزمان درگاه ۳ را مسدود می کند و در نتیجه جریان هوا از پورت ۱ به پورت ۲ تغییر می دهد در حالی که خروجی اگزوز را مسدود می کند.
این به عنوان “موقعیت کاری” ما شناخته می شود.
سیلندر تا زمانی که قرقره به حالت عادی برگردد، ، یا از طریق یک محرک دیگر در انتهای سوپاپ یا بازگشت فنر داخلی کشیده میماند.
در مثال ما، این نوع شیر به عنوان شیر (سه در دو) شناخته می شود زیرا ما ۳ پورت و ۲ موقعیت قرقره داریم.
دریچه های قرقره ای در طیف گسترده ای از انواع و پیکربندی های مختلف وجود دارند.
برخی از آنها دارای پورت های بیشتری هستند و می توانند چندین مورد از تجهیزات را به طور همزمان کنترل کنند.
تصور کنید که چگونه می توان از شیر قرقره ۴/۲ (چهار در دو) یا حتی ۵/۳ (پنج در سه) استفاده کرد.
همچنین کاملاً امکان پذیر است که یک پوشش خارجی استاندارد با پورت ها در همان پیکربندی داشته باشید و یک قرقره در داخل آن قرار دهید که دارای پروفایل های مختلف است.
در این مقاله، ما آموختیم که شیرهای قرقره یک روش معمول برای کنترل اجزای هیدرولیک یا پنوماتیک با اجازه دادن، محدود کردن یا مسدود کردن جریان منبع انرژی از طریق یک قرقره ساده که در یک پوشش بیرونی نصب شده است، هستند.
شما می توانید انواع اکچویتور سامسون، آی توپی پوزیشنر ، کنترل ولو سه راهه سامسون ، شیر اطمینان وشیرانبساط، شیرپنوماتیک سامسون، کنترل ولو سامسون ، شیر فشار شکن سامسون، تله بخار اسپیراکس سارکو را از شهبازصنعت تهیه کنید.
مقالات مرتبط: