منوی دسته بندی

شیر فشار شکن چیست؟

 شیر فشار شکن (PRV) ، دستگاهی مرتبط با ایمنی است که در خط لوله و مخازن درسیستم های  پنوماتیکی استفاده می شود. شیرهای فشار شکن  برای محدود کردن مقدار فشار هوای فشرده در یک سیستم استفاده می‌شوند تا از سطح از پیش تعیین‌شده بالاتر نرود و به ماشین‌آلات یا افراد آسیب نرساند.

بنابراین از این نوع شیرها برای جلوگیری از فشار بیش از حد استفاده می شود، جایی که فشار هوا بیش از حداکثر مجاز برای آن سیستم است. شیر کاهش فشار همچنین به عنوان PRV، شیر تخلیه یا شیر تخلیه فشار نیز شناخته می شود.

نحوه کار شیر فشار شکن

بیشتر بخوانید:

شیر فشار شکن آب

شیرهای فشار شکن  چگونه کار می کنند؟

شیرهای کمکی برای محافظت از سیستم های هوای فشرده در برابر فشار بیش از حد با آزاد کردن فشار اضافی طراحی شده اند.

فشار بر روی صندلی سوپاپ عمل می کند و نیروی ایجاد شده دریچه را در برابر کشش فنر باز می کند. چرخاندن دکمه کنترل می تواند کشش را در فنر افزایش یا کاهش دهد، بنابراین فشار مورد نیاز برای باز کردن شیر تنظیم می شود.

اگر فشار از یک تنظیم از پیش تعیین شده بالاتر رود، فشار از طریق یک مکانیسم فنری که به دلیل افزایش فشار بالادست شیر ​​در مقایسه با نقطه تنظیم باز می شود، کاهش می یابد.  هنگامی که هوا از سیستم خارج شد و فشار به سطح از پیش تنظیم شده کاهش یافت، دریچه کاهش فشار بسته می شود.

برای جلوگیری از فشار بیش از حد یک مخزن،  می توان از شیرهای فشار شکن برای خروج سریع هوا به اتمسفر استفاده کرد و از نظر ایمنی و عملکرد قابل اعتماد یک سیستم فشرده سازی هوا جزء مهمی هستند.

نحوه تنظیم شیر فشار شکن

چگونه شیر فشار شکن مناسب انتخاب کنیم؟

طیف گسترده ای از شیرهای فشار شکن موجود است و انتخاب شیر مناسب به نوع کاربرد آن بستگی دارد.

طیف گسترده شیر ها شامل شیرهایی است که برای تناسب با محدوده Excelon و Olympian Plus طراحی شده اند، و استفاده از دریچه هایی برای مخازن تحت فشار و آنهایی که قابلیت استفاده در لوله کشی سیستم را دارند.

قبل از انتخاب شیر فشارشکن،  باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • محدوده فشار عملیاتی / سطح فشار حداکثر
  • جریان مورد نیاز برای تحویل سیستم
  • حالت شکست
  • شیر در چه دماهایی عمل می کند
  • جایی که در سیستم هوای فشرده استفاده می شود.
  • اندازه پورت مورد نیاز
  • طریقه و نحوه نصب آن چگونه خواهد بود
  • نوع متریال و جنس مورد نیاز: به عنوان مثال برنج، فولاد
  • محیط مورد استفاده در: به عنوان مثال خورنده
طرز کار شیر فشار شکن هیدرولیک

انواع شیرهای فشار شکن

طیف وسیعی از شیرهای کاهش فشار عبارتند از:

  • شیرهای کاهش فشار سیستم مدولار Excelon
  • شیرهای تسکین Olympian Plus
  • شیرهای کاهش فشار پورت شده مینیاتوری
  • شیرهای کمکی نوع pop  
کاربردهای معمولی شیرهای فشار شکن

شیرهای کاهش فشار معمولاً در هر صنعتی  که از هوای فشرده استفاده می کند، مانند سیستم های پنوماتیک در اتوماسیون صنعتی دیده می شود.

آنها همچنین یک جزء مهم در کاربردهای فشار بالا مانند نفت و گاز و دفاع و هسته ای هستند، جایی که گازهای صنعتی و فرآیندی در فشار بالا ذخیره و حمل می شوند و باید قبل از استفاده تا فشار کاری ایمن تنظیم شوند.

دریچه های فشار شکن همیشه باید در جایی استفاده شوند که خطری برای افراد یا فرآیند به علت  فشار بیش از حد وجود دارد. این تمرین خوبی است که به طور خودکار آنها را در هر طراحی سیستم قرار دهید.

آیا برای کارکرد شیرهای فشار شکن به چیز دیگری نیاز دارم؟

لوازم جانبی مورد نیاز برای استفاده با شیرآلات به نوع انتخابی بستگی دارد و می تواند شامل نصب دیواری و گیج باشد. برای اتصال شیر کمکی به یک سیستم به لوله و اتصالات نیاز است. کیت های مقاوم در برابر دستکاری نیز در برخی از شیرهای فشار شکن موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *