منوی دسته بندی

تاریخچه تله های بخار steam traps

تاریخچه تله بخار

کاربرد بخار در صنعت

 در قرن ۱۸ و با شروع انقلاب صنعتی استفاده از بخار در صنعت  به عنوان محرک برای به حرکت درآوردن پمپ ها و لوکوموتیو ها و…استفاده شد.

با گذشت زمان استفاده از بخار به عنوان محرک کمتر شد و از بخار به عنوان یک منبع برای گرمایش استفاده شد.

یکی از ویژگی های بخار تراکم آن با گرما و تبدیل به میعان است. روش رایج آن زمان باز گذاشتن دوره ای دریچه بخار یا باز گذاشتن دریچه به صورت نیمه باز برای تخلیه میعانات  بود.(حذف دستی میعانات )

تولد اولین تله بخار

حذف دستی میعانات  به صورت باز و بسته کردن دستی دریچه بسیار آزاردهنده بود و باعث نشت بخار میشد.

با افزایش استفاده از سیستم های بخار مهندسین  به فکر خودکار کردن حذف میعانات افتادند و این علت تولد اولین تله بخار(steam trap) بود.

اولین تله بخار در اوایل دهه ۱۸۰۰ ساخته شد و با مرور زمان توسعه پیدا کرد. اولین تله بخار ها از نوع تله بخار سطلی (Bucket) بودند.

 به مرور در سال ۱۸۶۰ تله بخار های فلزی و در سال ۱۹۳۰ تله بخارهای ضربه ای و در دهه ۱۹۴۰ به تله بخار نوع دیسکی توسعه یافتند .

جدیدترین فناوری تله بخار فری فلوت است که برای اولین بار در سال ۱۹۶۶ مورد استفاده قرار گرفت.

نماهای مقطعی و خلاصه هر نوع تله بخار در زیر آمده است.

در ادامه نمونه اولیه هر تله بخار را بررسی می کنیم:

 

 تله بخار نوع سطلی (Bucket) در دهه ۱۸۰۰

تله بخار سطلی

تله بخار سطلی، با استفاده از شناوری سطل استوانه ای، شیر در بالا باز و بسته می شود تا به طور متناوب میعانات تخلیه شود.

برخلاف تله ای که در نمای مقطعی نشان داده شده است (نوع سطل معکوس)، در تله های نوع سطلی اولیه، بالای «سطل» باز بود (نوع سطل باز)

 تله بخار نوع انبساط فلزی در دهه ۱۸۶۰

در ابتدا از یک میله فلزی مستقیم استفاده می شد که با افزایش دما می توانست منبسط شود و دریچه واقع در انتهای میله را ببندد.

این نوع تله در حال حاضر دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد و تله بخار دونوع فلز جایگزین آن شده است..

تله بخار دو نوع فلز با نرخ انبساط حرارتی متفاوت در یک عنصر دو فلزی ترکیب می شوند.

هنگامی که دمای محیط نوسان می کند، شکل عنصر دو فلزی تغییر می کند و باز و بسته شدن شیر و تخلیه میعانات را کنترل می کند.

تله بخار نوع ضربه در دهه ۱۹۳۰

از بیرون، پیچ تنظیم برای تنظیم مقدار بخاری که از طریق فلنج روی دریچه پیستون وارد می شود و مقدار بخاری که از سوراخ به سمت پایین از مرکز دریچه پیستون خارج می شود، استفاده می شود.

حرکت سوپاپ پیستونی به سمت بالا و پایین، دهانه تله بخار را باز و بسته می کند و به طور متناوب میعانات را تخلیه می کند.

  تله بخار نوع دیسک در دهه ۱۹۴۰
تله بلخار نوع دیسکی

نوسانات فشار در محفظه بالای تله بخار دیسکی باعث باز و بسته شدن تله دیسکی می شود.

میعانات به طور مداوم تخلیه می شوند در حالی که اندازه دهانه دریچه همیشه توسط مقدار نیروی شناوری که بر شناور محکم آب بندی اعمال می شود کنترل می شود. شناورهای اولیه به یک اهرم متصل بودند، اما شناورهای امروزی کروی هستند و خود شناور به عنوان دریچه عمل می کند.

ویژگی های  ضروری درتله بخارها (Steam Trap) از گذشته تا امروز:

همانطور که دیدیم، انواع مختلفی از تله های بخار در طول سال ها ساخته شده اند. هر یک از انواعی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، هنوز هم استفاده می شوند

ویژگی های ضروری یک تله بخار از گذشته تا امروز:

  1. میعانات بلافاصله و به طور کامل متراکم شوند.
  2. تله بخار نشت نکند.
  3. بتواند گازهای غیر قابل تراکم مانند هوا را تخلیه کند.

شهباز صنعت تامین کننده انواع تله بخار مانند تله بخار اسپیراکس سارکو، تله بخار یاروی، تله بخار یوشی تاکی،تله بخار میاواکی، تراپ ترموستاتیکی، تله بخار گسترا، تله بخار TLV، تله بخار عیوض، ، تله بخار اصفهان و تراپ  TDاست.

از پر فروش ترین محصولات ما می توان به کنترل ولو سامسون، کنترل ولو فیشر، کنترل ولو ماسونیلان و  شیر فشار شکن سامسون ، شیر پنوماتیک سامسون ، کنترل ولو سه راهه سامسون و…اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *